سلامت را نمی خواهند پاسخ گفت،
سرها در گریبان است
کسی سر بر نیارد کرد پاسخ گفتن و دیدار یاران را
نگه جز پیش پا را دید،نتوان
که ره تاریک و لغزان است
وگر دست محبت سوی کس یازی،
به اکراه آورد دست از بغل بیرون؛
که سرما سخت سوزان است
نفس،کز گرمگاه سینه می آید برون،ابری شود تاریک
چو دیوار ایستد در پیش چشمانت
نفس کاین است،پس دیگر چه داری چشم
ز چشم دوستان دور یا نزدیک؟
مسیحای جوانمرد من!ای ترسای پیر پیرهن چرکین!
هوا بس ناجوانمردانه سرد است...آی...
دمت گرم و سرت خوش باد!
سلامم را تو پاسخ گوی،در بگشای!
منم من،میهمان هر شبت،لولی وش مغموم
منم من،سنگ تیپا خورده ی رنجور
منم،دشنام پست آفرینش،نغمه ی ناجور
نه از رومم،نه از زنگم،همان بیرنگ بیرنگم
بیا بگشای در،بگشای،دلتنگم
حریفا!میزبانا! میهمان سال و ماهت پشت در چون موج میلرزد
تگرگی نیست،مرگی نیست
صدایی گر شنیدی،صحبت سرما و دندان است
من امشب آمدستم وام بگزارم
حسابت را کنار جام بگذارم
چه می گویی که بیگه شد،سحر شد،بامداد آمد؟
فریبت میدهد،بر آسمان این سرخیِ بعد از سحرگه نیست
حریفا!گوش سرما برده است این،یادگار سیلیِ سردِ زمستان است
و قندیل سپهر تنگ میدان،مرده یا زنده
به تابوت ستبر ظلمت نه تویِ مرگ اندود،پنهان است
حریفا!رو چراغ باده را بفروز،شب با روز یکسان است
سلامت را نمی خواهد پاسخ گفت
هوا دلگیر،درها بسته،سرها در گریبان،دست ها پنهان
نفس ها ابر،دل ها خسته و غمگین،
درختان اسکلت های بلور آجین
زمین دلمرده،سقف آسمان کوتاه،
غبار آلود مهر و ماه،
زمستان است.
اگه حوصله کردید و خوندیدش در واقع شاهکار اخوان ثالث رو خوندید..اخوان ثالث زمستان رو در جریان کودتای ۲۸ مرداد سال ۳۲ نوشته..تا اون زمان به سیاست گرایش داشته ولی پس از اون...
سید علی خامنه ای در سال ۷۳ در یکی از دیدارهایش با مسئولان فرهنگی کشور درباره ی مهدی اخوان ثالث می گوید:پس از انقلاب با او تماس گرفته و تلاش کرده او را به همکاری با جمهوری اسلامی ترغیب کند،اما اخوان پاسخ داده:
بنای ما بر این است که همیشه بر سلطه باشیم نه با سلطه!!
+دو هزارتا فکر دنباله دار میاد تو سرم..چهار خط از بی مفهوم ترینش رو اینجا مینویسم.
#نوشته ی دیشب
ما را در سایت انقلاب..تئاتر شهر..باتوم کاری! دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 50